Pozycjonowanie lokalne pozwoli Ci dotrzeć do klientów w Twoim mieście bądź regionie. Dzięki skupieniu działań na odbiorcach w okolicy, masz pewność, że zapytania ofertowe nie będą z drugiego końca kraju. Jeżeli zależy Ci na pozyskiwaniu leadów od mieszkańców z regionu, to najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.
Choć proces pozycjonowania lokalnego jest bardzo zbliżony do klasycznego pozycjonowania, to w lokalnym SEO pewne elementy charakterystyczne są tylko dla niego. Aby profesjonalnie wykonać SEO regionalne, należy znać specyfikę promowanego biznesu oraz zasady, jakimi kierują się roboty Google przy ustalaniu kolejności wyników. Dzięki lokalnemu SEO Twoja strona www szybciej i skuteczniej dotrze do potencjalnych klientów.
Odbiorcy Internetu, poszukujący konkretnej firmy czy usługi w danym mieście, np. pozycjonowania, prawdopodobnie nie wpiszą w wyszukiwarce frazy np. „pozycjonowanie lokalne”. Dla uzyskania dokładniejszych wyników wyszukiwania wprowadzą raczej frazę „pozycjonowanie lokalne Poznań”. Należy jednak pamiętać, że w chwili obecnej prezentacja wyników wyszukiwania opiera się w dużej mierze na funkcji geolokalizacji, a więc dopasowaniu lokalizacji użytkownika na podstawie adresu IP bądź historii dotychczasowego wyszukiwania w Google. Dzięki temu internauci otrzymują wyniki wyszukiwania niezależnie od tego, czy wpisali frazę lokalną czy też nie. Jeśli więc mieszkaniec Poznania wpisze jedynie „pozycjonowanie” to otrzyma podobny rodzaj wyników do tych, które wyświetliłyby mu się, gdyby wpisał „pozycjonowanie Poznań”.
Użytkownik internetu nie musi jednak polegać na wyszukiwarce Google przy określaniu jego lokalizacji. Oczywiście może sam określić, dla którego regionu lub miasta interesują go wyniki, dlatego do „pozycjonowania” dopisuje „Poznań”. W takim wypadku nie powinno mieć znaczenia z jakiego miejsca zostało wysłane zapytanie, z Sopotu, Gdańska czy z Krakowa, wyniki wyszukiwania powinny dotyczyć tylko Poznania. Takie dodanie miasta jest dla robotów Google silniejszym sygnałem niż fizyczne położenie użytkownika.
Duże firmy czy sklepy internetowe najczęściej działają na terenie całego kraju, niezależnie od tego, gdzie mają siedzibę i magazyn. Tacy przedsiębiorcy będą więc zainteresowani pozycjonowaniem fraz ogólnych, wpisywanych w wyszukiwarkę z dowolnego miejsca kraju. Zupełnie inaczej funkcjonują mniejsze firmy, sklepy stacjonarne czy firmy usługowe, ponieważ ich zakres działalności powiązany jest stricte z jednym miastem bądź regionem. I właśnie dla tych firm, działających na ograniczonym terenie, optymalnym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne.
Pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwarek na frazy powiązane z lokalizacją firmy oraz obszaru świadczonych przez nią usług, znacznie zwiększa szansę na dotarcie do użytkowników faktycznie zainteresowanych skorzystaniem z danej oferty. Dlatego tak ważne jest skupienie się na konkretnej grupie docelowej klientów.
Poza tym działania lokalnego SEO ograniczają przypadkowy i niepotrzebny ruch na stronie www przez osoby znajdujące się poza obszarem działalności firmy. Pojawianie się „promowanej” strony wysoko w wynikach wyszukiwania dla osoby oddalonej o kilkaset kilometrów od miejsca świadczenia danej usługi, np. w przypadku fryzjera czy elektryka, nie ma większego sensu.
A warto pamiętać, że wysoki współczynnik odrzuceń, powstający w wyniku szybkiego opuszczenia witryny i powrotu do wcześniejszych wyników wyszukiwania, negatywnie wpływa na ranking, powodując tym samym pogorszenie wyników pozycjonowania.
Wśród najpopularniejszych grup fraz, dla których pozycjonowanie lokalne sprawdzi się najlepiej, warto wskazać:
1. Usługi świadczone u klienta, np.: elektryk, hydraulik, murarz, remont.
2. Usługi, przy których to klient musi dotrzeć do firmy, np.:dentysta, mechanik, wulkanizacja, adwokat, serwis komputerowy.
3. Usługi skierowane głównie do kobiet, np.: fryzjer, gabinet kosmetyczny, mezoterapia. 4. Gastronomia, np.: pizza, pizzeria, restauracja, kawiarnia, catering.Są to bardzo popularne grupy fraz, ale jest również wiele innych, dla których warto zastosować pozycjonowanie lokalne.
Jedną z podstawowych kwestii przy promowaniu lokalnym biznesu jest posiadanie fizycznego adresu działalności firmy. Powinien on znajdować się na terenie miasta, dla którego mieszkańców strona ta ma być pokazywana jak najwyżej podczas prezentowania wyników wyszukiwania. A zatem występowanie adresu firmy na jej stronie internetowej jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych.
Zwiększenie szansy pojawienia się Twojej witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania na dane hasło daje mała odległość, jaka dzieli adres firmy od użytkownika oraz centroida. Odległość od użytkownika jest szczególnie ważnym czynnikiem podczas wyszukiwania mobilnego, ponieważ wyszukiwarka może ustalić pozycję użytkownika z dużą dokładnością.
Centroid to miejsce największego skupienia firm. Zależnie od branży czy też słowa kluczowego obszar ten może znajdować się gdzie indziej. Prawdopodobnie inny będzie centroid dla frazy „fryzjer”, a inny dla „mechanik” w danym regionie. Im większa jest fizyczna lokalizacja od miejsca skupienia stron reprezentujących daną branżę, tym mniejsza jest szansa na pojawienie się na pierwszej stronie lokalnych wyników wyszukiwania.
Google od jakiegoś czasu minimalizuje znaczenie tego czynnika na korzyść odległości od użytkownika. Ma to jednak znaczenie dla zapytań dotyczących danego miasta, zadawanych z innego miasta.
Przy skutecznym pozycjonowaniu lokalnym, poza standardową optymalizacją SEO, niezbędne są takie elementy jak:
fizyczny adres działalności firmy, który powinien zawierać nazwę firmy, jej adres oraz numer telefonu;
dane kontaktowe, które oznaczone są przez dane strukturalne schema.org, a więc specjalne tagi. Pozwalają one robotom Google na szybkie rozpoznanie danych kontaktowych, a tym samym lepsze zrozumienie zawartości serwisu. Te znaczniki danych strukturalnych nie są widoczne dla zwykłych użytkowników;
właściwe nasycenie odpowiednimi frazami kluczowymi meta tagów w sekcji head witryny (w tytułach i podtytułach);
uwzględnienie słów kluczowych w treściach zamieszczonych na stronie (nie należy pomijać nazwy miasta w treści, ponieważ pozwoli to nam na szybsze powiązanie z daną lokalizacją),
Mapa Google – warto na podstronie „Kontakt", oprócz adresu, umieścić również mapę Google pokazującą siedzibę firmy.
Strony, które mają znaleźć się w pierwszej dziesiątce w lokalnych wynikach wyszukiwania powinny zostać odpowiednio zoptymalizowane. W takim lokalnym SEO, które ma wiele punktów wspólnych z klasyczną optymalizacją, należy zadbać o poprawną strukturę strony, usunąć powielenia wewnętrzne, nastawić się na unikalność treści, wdrożyć przyjazne dla robotów Google odnośniki, zbudować poprawną nawigację wewnętrzną itp.
Największe korzyści w pozycjonowaniu lokalnym daje założenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma. Po pierwsze, daje to możliwość wyświetlania się wizytówki w klasycznych wynikach wyszukiwania, jak również w mapach Google, co znacznie zwiększa szansę zainteresowanie użytkownika internetu usługami firmy (działa niczym „druga strona").
Po drugie, jest to forma uwiarygodnienia firmy dla Google. Do weryfikacji takiej wizytówki w mapach Google potrzebne jest odebranie PINu, który najczęściej wysyłany jest w liście, drogą pocztową. Jest to wyraźny sygnał, że firma faktycznie prowadzi działalność pod danym adresem.
Wizytówkę w Google należy wypełnić w sposób jak najbardziej skrupulatny. Na pewno konieczne będzie stworzenie opisu firmy i dodanie kilku jej zdjęć. Poza tym absolutnym minimum, warto również wypełnić inne rubryki, np. wpisać godziny funkcjonowania, z pewnością przyniesie to efekty. Przy nieco większym budżecie można sobie pozwolić na wycieczkę fotograficzną po firmie, stworzoną przy udziale jednego z rekomendowanych przez Google fotografów.
Wizytówka w Google Moja Firma nie jest uzależniona od posiadania strony www, a zatem działa również bez niej. Pozycjonowanie lokalne w Google Maps daje możliwość interakcji z klientami oraz otrzymania ocen lub recenzji po wykonaniu usługi. Jest to niezwykle przydatna funkcja. Na każdą taką recenzję czy uwagę, można odpowiedzieć, a to daje takie poczucie użytkownikom, że firma jest prowadzona przez osoby liczące się ze zdaniem klientów.
Ilość opinii może świadczyć o popularności danej firmy na lokalnym rynku, a warto pamiętać, że są one również czynnikiem rankingowym. Zachęcajmy, zatem naszych klientów do wystawiania opinii po skorzystaniu z usługi. W treściach tych opinii dobrze, jeśli zostaną uwzględnione takie dane jak: miasto, w jakim została zrealizowana usługa oraz jaka była to usługa.
NAP do skrót z j. angielskiego od:Name - nazwa firmy, Address - adres firmy, Phone - telefon do firmy.
Jest to bardzo ważny czynnik przy pozycjonowaniu lokalnym. Chodzi w nim oto, aby umieszczać dane teleadresowe firmy we wszystkich publikowanych na jej temat wzmiankach w internecie, a więc na lokalnych portalach, w katalogach i ogłoszeniach. Dzięki temu roboty Google łatwiej będą mogły powiązać te wzmianki ze sobą i zidentyfikować je ze stroną danej firmą. W praktyce oznacza to, że pozycjonowanie domeny lokalnej będzie po prostu efektywniejsze.
Cena pozycjonowania lokalnego jest uzależniona od wielu czynników. Najczęściej wpływa na to:
jak zbudowana jest dana strona www i czy treści na niej zamieszczone odpowiadają pozycjonowanej frazie,
konkurencja, czyli ile firm działa w branży w danym regionie,
ilość fraz jaką klient chce pozycjonować – im więcej fraz, tym cena za jedną frazę będzie mniejsza.
W przypadku serwisów źle pozycjonowanych i ukaranych przez Google, cena lokalnego SEO będzie wyższa, a to ze względu na większy nakład pracy potrzebny m.in. do ściągnięcia filtra, no i oczywiście osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.
Najczęściej cena pozycjonowania lokalnego jest niższa niż w przypadku promocji fraz ogólnopolskich. Cennik naszych usług zaczyna się od 500 zł. Nie mniej jednak koszty zawsze są kwestią indywidualną.
Nasza firma zajmuje się pozycjonowaniem lokalnym. Od wielu lat działamy na terenie Poznania, a więc doskonale znamy ten rynek. Usługi SEO lokalnego wykonywane przez naszych specjalistów charakteryzują się wysoką jakością, jak również bezpieczeństwem - nigdy nie narażamy naszych klientów na na kary od Google. Dajemy 100 procent pewności, że Twoje lokalne SEO będzie wykonane perfekcyjnie